Oletko siirtynyt etätöihin kotitoimistolle koronaviruksen myötä? Katkeileeko keskittyminen tai tuntuuko työskentely tehottomalta? Näillä kolmella täsmävinkillä voit tehdä kotitoimistostasi astetta biofiilisemmän* ja työskentelystä entistä miellyttävämpää!

*Biofiilisellä ympäristöllä tarkoitetaan tilaa, johon luonto on tuotu osaksi joko suorasti tai epäsuorasti. Biofiilisessä suunnittelussa (biophilic design) luodaan sisustukseen luonnonläheinen ja ihmiskeskeinen lähestymistapa, joka parantaa työ- ja asuintilojamme edistämällä terveyttämme ja hyvinvointiamme.

1. SIIRRÄ TYÖPISTEESI IKKUNAN ÄÄREEN

Luonnonvalo on kaiken lähtökohta, jotta vireystaso pysyy korkealla myös kotitoimistolla. Siirrä pöytäsi (tai nojatuolisi, missä ikinä töitä teetkään) ikkunan välittömään läheisyyteen, jotta pysyt mukana vuorokauden eri rytmeissä. Valo vaikuttaa suoraan serotoniinin ja melatoniin tuotantoon kehossamme, joten valorytmin tahtiin eläminen auttaa pysymään päivällä virkeämpänä ja puolestaan nukkumaan yöllä paremmin. Ps. Ikkunoiden peseminen on myös suositeltavaa, jotta valosta pääsee nauttimaan kunnolla!

2. YMPÄRÖI ITSESI VIHERKASVEILLA

Löytyykö kotoasi viherkasveja? Jos ei, niin nyt on erinomainen aika hankkia niitä! Kasveilla on valtavasti positiivisia vaikutuksia terveyteemme ja toimintakykyymme – ne parantavat mielialaa, työn tuottavuutta, keskittymistä ja luovuutta. Lisäksi kasvit vähentävät stressiä, väsymystä ja jopa flunssaisuutta. Tämä kaikki onnistuu kasveilta, sillä ne puhdistavat huoneilmaa sitomalla epäpuhtaudet itseensä ja hajottamalla ne juuristossaan. Lisäksi kasvit erittävät kasvikemikaaleja, jotka hajottavat mikrobeja ja homeitiöitä huoneilmasta.

Kasvit kannattaa sijoittaa pöydälle tai ikkunalaudalle niin, että näet vihreää näkökentässäsi koko ajan, vaikka tuijottaisit tietokoneen ruutua. Mitä enemmän kasveja, sen parempi. Helppohoitoisia kasveja ovat mm. peikonlehti, kultaköynnös, anopinkieli ja traakkipuu. Nämä kasvit kestävät myös hieman hajamielisempää hoitoa. Etenkin anopinkieli ja kultaköynnös ovat näistä myös erityisen tehokkaita huoneilman puhdistajia!

Kasvien uudelleen istutus multaan on myöskin oiva ajatus, sillä kasvit saavat tällöin lisää elintilaa juurilleen ja sinä saat samalla luontaisen annoksen masennuslääkettä. Että mitä? Tutkimusten mukaan mycobacterium vaccae nimistä bakteeria löytyy maaperästä ja se voi stimuloida serotoniinin tuotantoa, mikä tekee olosta rentoutuneemman ja onnellisemman. Upota kädet multaan työpäivän päätteeksi ja nauti mullan tuoksusta ja tuntumasta!

3. VAIHDA SOITTOLISTALLE LUONTOÄÄNIÄ

Jos haluat tehostaa keskittymistä, hiljaisuuden tai popituksen sijaan kannattaa kokeilla välillä rauhoittavaa musiikkia, joka pohjautuu luonnon äänille. Rauhoittavat luonnon äänet yhdistettynä melodiseen musiikkiin rentouttavat, parantavat tehokkuutta ja auttavat saavuttamaan flow-tilan, jota tarvitaan pitkäkestoiseen keskittymiseen. Itselleni luontomusiikkien kuuntelu on aivan pakollista, kun teen luovia konseptisuunnitelmia ja piirrän 3D-kuvia yömyöhään – yritän luoda jotain uutta ja ainutlaatuista. Esimerkiksi Youtubesta löytyy monen tunnin mittaisia musiikkipätkiä auttamaan keskittymistä.

Muutamia suosikkejani ovat mm.
Beautiful Relaxing Music, Peaceful Piano Music & Guitar Music / Sunny Mornings by Peder B. Helland
Relaxing Music with Nature Sounds – Waterfall HD

Parhaiten luonnosta pääsee tietenkin nauttimaan ja hyötymään itse luonnossa. Ota siispä jokaiseen työpäivään rytmiä ulkoilusta – kävely naapurustossa, lounas puistossa tai kahvit terassilla. Mikäli lähistöltäsi löytyy metsä, kannattaa suunnata sinne. Tutkimusten mukaan jo viisi minuuttia metsässä riittää kohentamaan mielialaa ja 20 minuutin oleskelu laskee verenpainetta.

Tuodaan luonto osaksi uutta arkeamme ja pidetään kaikki kiinni työhyvinvoinnistamme näinä poikkeuksellisina aikoina! 💚

RELATED POSTS